FRUSTRÁCIA

frustrace

FRUSTRÁCIA

Vo svojej terapeutickej praxi sa často stretávam s pojmom frustrácia. Aby sme životu rozumeli, pokúsim sa tento pojem vysvetliť. Frustrácia je citový stav človeka, keď dochádza k neuspokojenie potreby, čoho výsledkom je trvalá blokáda určitej potreby. Je to prekážka na ceste naplnenia našich potrieb. Človek sa cíti bezradný, bezmocný, nenachádza riešenie, teda je frustrovaný.

Príčiny frustrácie:
1.) fyzické (vonkajšie) prostredie – dá sa odstrániť (nedostatok jedla, oblečenia, …)
2.) biologické prekážky - nedajú sa odstrániť (nízky vzrast, škaredosť, …)
3.) psychické blokády – vlastnosti (puntičkárstvo, chýba nám húževnatosť, pevná vôľa, lenivosť, …)
4.) prekážky v spoločenskom prostredí - morálka (na dedine sa musí chodiť do kostola, homosexuáli nemôžu vstúpiť do manželstva, …)

Reakcie na frustráciu:
1.) agresia – krátkodobá (buchnutie dvermi, nadávanie, ohováranie – vybíjanie si zlosti na nevinnom okolí)
2.) regresia - pokles správania do primitivizmu, detských reakcií, kde si človek skôr vybije zlosť (šialený smiech, buchnutie myšky o stôl, …)
3.) ústup - nie sme schopní odstrániť blokádu, odchádzame zo stresovej situácie (odchod z VŠ)
4.) potlačenie potreby - jednotlivec potláča potrebu, až na ňu zabudne, ale môže prejsť až do negatívnych postojov týkajúcich sa tejto potreby (city, …)
5.) vytváranie opačných reakcií – osoba, ktorá má rasové predsudky potlačí túto potrebu na základe kontaktu s černochom, ktorý je slušný, …
6.) racionalizácia - človek si vytvára racionálne ospravedlnenie, prečo zlyhal pri uspokojovaní potrieb, cieľov, …
7.) projekcia - jednotlivec pripisuje svoje zlé vlastnosti, ktoré mu bránia realizovať svoje potreby druhým ľuďom (obviňovanie druhých z vlastnej neschopnosti, tenista pokazí úder a nadáva na raketu, …)
8.) autizmus - ťažký chorobný stav, uzatvorenie sa do seba, budeme využívať fantáziu, aby sme nadobudli duševnú rovnováhu (deti pred vonkajším svetom za základe zlých zážitkov, …)
9.) identifikácia - stotožnenie sa s ľuďmi, ktorí dosiahli ciele a realizovali potreby, ktoré sme pôvodne chceli dosiahnuť my (otec chce, aby som mala dobré známky, lebo on ich nemal, chcel som byť lekárom a nie som, tak ich uznávam, …)

PhDr. Peter Surovka, PhD.
psychosociálny poradca,
pedagóg a terapeut